Reagiranje ZFF-a na izjave pročelnice Gradskog ureda za kulturu

Potaknuti izjavama Milane Vuković Runjić, pročelnice Gradskog ureda za kulturu Grada Zagreba, na konferenciji za medije održanoj u četvrtak, 29. travnja, odlučili smo reagirati na niz besramno izgovorenih neistina. Prije svega, smatramo potpuno neprimjerenim da se u gradu pogođenom potresom i pandemijom uopće organizirala ova konferencija, s obzirom na to da njen cilj nije bio predstaviti planove za kino Europa pod novim upraviteljima iz KIC-a, o čemu gotovo uopće nije bilo riječi, već samo diskreditirati prethodne zakupce Zagreb Film Festival i Propeler film. Kinom smo uspješno upravljali više od deset godina, nakon čega smo doslovno izbačeni bez najave i ikakve prilike za dogovor, te nije jasno zašto smo i dalje izloženi ovakvim napadima od strane gradskih vlasti.

U svom obraćanju javnosti pročelnica navodi ogromne i lažne iznose “zarađene od gradske nekretnine” aludirajući na netransparentno i nezakonito zarađivanje, pritom uopće ne razlikuje pojmove zarade i prihoda, a izostavlja spomenuti rashode, koji su ovdje od krucijalne važnosti. Naime, za razliku od ikoje gradske ustanove koja upravlja prostorom u kulturi, sve troškove – da budemo precizni, dvadesetak stalnih zaposlenika, isto toliko vanjskih suradnika, troškove režija te održavanja i najma – pokrivali smo i osiguravali samostalno. Također, dojma smo da je namjerno izostavljeno kako je ZFF dodatno prihodovao iz djelatnosti distribucije izvan kina Europa te povlačenjem značajnih sredstava iz fondova EU, dok je Propeler Film, među ostalim, tijekom ovih deset godina proizveo čak 15 cjelovečernjih igranih filmova.

Za konkretnu usporedbu: Grad Zagreb je putem javnih poziva u posljednjih deset godina financirao izvršene i izvještajima potkrijepljene filmske programe iznosom od 6,5 milijuna kuna, a mi smo u istom periodu kao zakupci Gradu platili oko 3,5 milijuna kuna najma te smo u obnovu i održavanje uložili 5 milijuna. Ponavljamo da smo pritom, u potpunosti ispunjavajući javne potrebe, samostalno financirali sveukupni hladni pogon, što dovodi do zaključka da upravljanje kinom Europa gradski proračun odnosno građane grada Zagreba nije stajalo ništa. U suprotnosti s tim, prema javno dostupnim podacima, gradska ustanova KIC, kojemu je kino Europa upravo dodijeljeno na upravljanje (i na čijem modelu pročelnica inzistira kao boljem), samo je u 2018. godini za svoj prostor te dvoranu od 60 mjesta i desetak zaposlenika stajao građane Zagreba 2,8 milijuna kuna. Postavlja se pitanje – zašto se ponovno govori o nama, dok se istovremeno ne navode ni okvirne projekcije koliko će u budućnosti kino Europa stajati Grad Zagreb, odnosno njegove građane, posebno imajući na umu da je ovdje riječ o dvorani od 500 mjesta i minimalno 15 potrebnih zaposlenika da bi funkcioniralo na razini koju poznajemo.

Nastavno na to, djeluje da pročelnica nastoji obmanuti javnost navodeći nepotpune i krive informacije, a pritom zaboravljajući da je upravo ona na čelu ureda čiji su prethodnici redovno deset godina evaluirali i odobravali sve izvještaje o poslovanju kina Europa, ulaganjima i izvođenju programa.

Nadalje, izuzetno nam je važno naglasiti neistinitost tvrdnje pročelnice kako “prijašnji upravitelji nisu pokazali nikakvu inicijativu za obnovu” jer smo još u travnju 2019. javno podnijeli cijeli niz dokaza o pokušajima da se stupi u kontakt s nadležnima još od 2014. godine upravo s namjerom da se započne obnova kina Europa. Sva naša nastojanja bila su ignorirana i zapravo je zastrašujuće da unatoč jasno predočenim dokazima pročelnica iznosi ovakve neistine. Podsjetimo i da je ovih dana izjavljeno kako je kino nakon potresa, za razliku od nekih drugih gradskih institucija poput kazališta Gavella, MUO i Arheološkog muzeja, u “iznenađujuće dobrom stanju”, dok se prošle godine inzistiralo na zatvaranju kina pod izlikom hitne obnove jer je zgrada bila “opasna po život gledatelja”.

Što se zgrade kina Europa tiče, za nas je ta priča završena. Ne smatramo niti smo ikad smatrali da nam pripada po sili prirode – zato ponovno naglašavamo da nam je 2009. godine kino dodijeljeno putem javnog natječaja nakon akcije “Daj mi kino!”, koju smo pokrenuli s Hrvatskim filmskim savezom i filmskom zajednicom. Prije toga sudbina kina Europa bila je potpuno nesigurna i nepoznata. Prošlogodišnja nastojanja da nastavimo s radom bila su isključivo motivirana našim pravom po ugovoru i željom da uspješno uspostavljen sustav, kao i zajednica koja je kino posjećivala, ne budu naprasno prekinuti. Sa svojim smo radom i djelovanjem krenuli dalje i iza nas je već niz uspješno realiziranih projekata, među kojima je važno istaknuti da je u godini kada je nezavisna kinoprikazivačka scena u Zagrebu gotovo izbrisana realizirano najuspješnije izdanje ZFF-a u 17 godina. Pokrenuli smo i dvije internetske platforme: croatian.film i Kino Europa Online. Producirali smo filmove “Otac”, dvostruko nagrađen na prestižnom Berlinaleu, te “Bosonogi car”, prikazan u Torontu, dok je film “Mali” bio hrvatski kandidat za Oscara.

Nastavit ćemo propitivati što se događa s kinom Europa sve dok za to bude razloga i nadamo se da će gradske vlasti prestati na to reagirati s negodovanjem i širenjem dezinformacija, već konačnim transparentnim djelovanjem na koje i same pozivaju. Smatramo to svojom moralnom obvezom s obzirom na to da smo više od deset godina u kino Europa ulagali trud i znanje i doveli ga na svjetsku razinu, zbog čega ono danas i jest jedna od glavnih kulturnih tema koja zanima javnost.