Činiti filmove vidljivima: intervju s Danielom Hadenius-Ebnerom

Ususret ovogodišnjem ZFF-u, razgovaramo sa suosnivačem i direktorom Međunarodnog festivala kratkog filma Vienna Shorts, Danielom Hadenius-Ebnerom, ujedno jednim od članova ovogodišnjeg ZFF-ovog žirija za kratkometražne filmove i Kockice. Selekcija naslova s ovogodišnjeg izdanja festivala koju je Daniel pripremio za ZFF-ovu publiku bit će dostupna online u sklopu našeg popratnog programa Festivali pod reflektorom.

 

Daniel Hadenius-Ebner

 

Kada je riječ o dostupnosti široj publici i distribuciji, kratki film dugo je bio zanemarivan u usporedbi s dugometražnim filmom, iako je upravo kratki format često prvi kojeg redatelji iskušavaju te se znatno više koristi za eksperimentalne i inovativne načine filmskog izražavanja. Vidljivost kratkog filma bez sumnje je nedavno porasla, s jedne strane zahvaljujući brojnim festivalima, a s druge strane rastu streaming platformi i programa posvećenih kratkom filmu. Kad ste prije 20 godina započeli Vienna Shorts, kakva je bila situacija? Zašto ste se tada odlučili posvetiti isključivo kratkom filmskom formatu?

Kada smo pokrenuli festival, situacija je bila zaista drugačija. Svijet filma u Austriji početkom 2000-ih bio je još uvijek prilično malen, snimanje filmova nije bilo baš jeftino, no ljudi u toj sceni primijetili su da se zapravo događa mnogo više nego što je bilo javno vidljivo. To je djelomično bilo zbog toga što kratki filmovi tada skoro da nisu bili prikazivani u Beču, osim izuzetno selektivno na Viennale festivalu ili na projekcijama vrlo malih inicijativa. Festival je potom proizašao iz ideje da kombiniramo nekoliko tih malih inicijativa i koncentriramo ih u jednom tjednu. Tada smo bili uglavnom zainteresirani da učinimo filmove vidljivima i pružimo mladim filmašima platformu za prikazivanje njihovog rada. Nakon nekoliko prvih pokušaja, ubrzo smo shvatili da zapravo postoji velika potreba u Beču – ne samo publike, već i industrije za nacionalno, ali i međunarodno umrežavanje.

 

Jubilarno 20. Izdanje Vienna Shortsa održano je početkom lipnja uz geslo “Samo trenutak, molim”. Koja je poruka toga?

Svidjela nam se ideja da pozovemo našu publiku da zastane, da se na trenutak otme svakodnevnim obavezama i brigama, i da nam se pridruže na festivalu kako bi se opustili. Uzmite trenutak, opustite se u našem društvu, upoznajte uzbudljive ljude i gledajte izvanredne filmove. Istovremeno smo programski razmatrali trenutak kao najkraću i prolaznu jedinicu filma, te one rijetke sekunde koje će često ostati urezane zauvijek, bilo da je riječ o trenutku šoka ili romantičnom trenutku. Prikazali smo filmove čiji je polazni motiv bila fotografija ili stop-motion animacije koje su praktički sastavljene samo od sličica – i prikazali smo filmove koji ponekad samo funkcioniraju s ili prema tom jedinstvenom trenutku. Sve u svemu, to je bilo vrlo lijepo i zadovoljavajuće izdanje.

 

fotografije: Hanna Pribitzer

 

Možete li ukratko opisati proces pripremanja novog festivala?

Naša ambicija svake godine nije počivati na našim prošlim uspjesima, već kontinuirano nastojimo propitkivati budući smjer festivala i što treba evoluirati. Stoga su tjedni nakon festivala od velike važnosti jer se održava mnogo razgovora s našim timom, partnerima, institucijama za financiranje, filmašima i drugim festivalima. Iz tih razgovora težimo izdvojiti suštinu na temelju koje ćemo oblikovati sljedeći festival. Što se tiče sadržaja, uvijek pažljivo pratimo globalnu političku situaciju i trudimo se razumjeti najvažnije estetske trendove i tokove kroz prijave i posjete festivalima. To dovodi do dubokih razgovora s glavnim i programskim timom tijekom jeseni kako bismo došli do glavne teme ili temelja programa. Po mom mišljenju, ti su mjeseci najuzbudljiviji jer nema veće stimulacije od promatranja kako se grubi okvir festivala postupno ispunjava sadržajem.

 

Razdoblje pandemije donijelo je mnogo nemira među festivalima, te su mnogi bili prisiljeni prilagoditi se novoj situaciji, prelaziti djelomično ili potpuno na online format i pronalaziti različite načine za prevladavanje ograničenja. Što mislite, koliko je to iskustvo promijenilo način organizacije i održavanja festivala?

Koliko god je pandemija mnogima bila izazov i koliko god su se te godine pokazale teškima, ja sam je doživio kao plodno razdoblje. Prisilila nas je sve da ponovno procijenimo naš rad i pristupimo ciljevima našeg festivala iz novih perspektiva. Na primjer, sudjelovali smo u brojnim raspravama unutar Europske mreže kratkih filmova i surađivali s drugim festivalima kako bismo poboljšali tehnološku infrastrukturu sustava upravljanja festivalom koji svi koristimo. Naš cilj bio je učiniti filmove dostupnima javnosti koje inače možemo prikazivati samo tijekom festivala ili u posebnim prilikama. Stoga smo iskoristili ovo vrijeme i sada redovito nudimo online programe. Ipak, svjesni smo da se u mnogim slučajevima opseg posla povećao, dok su plaće stagnirale. Ovaj trend primijetili smo i na mnogim drugim mjestima, pa je to pitanje koje zahtijeva pažljivo razmatranje od svih nas.

 

fotografije: Peter Griesser

 

Ove ste godine uveli nekoliko noviteta – od novih festivalskih nagrada do novih lokacija. Što planirate za iduće izdanje?

Obljetnica je uvijek dobra prilika za isprobavanje nekih noviteta. Neke stvari poput besplatnih projekcija na otvorenom u MuseumsQuartieru ili kino-kamiona u centru festivala pokazale su se dobrima. No druge stvari ćemo vjerojatno ponovno ostaviti po strani. Ono što bismo željeli je zadržati besplatan ulaz za sve mlađe od 20 godina, što smo ove godine uveli zajedno s gradom Bečom; no još uvijek pregovaramo s gradom o tome. A naš omiljeni projekt prošle godine svakako su bila novo posađena stabla koja smo počeli dodjeljivati kao nagrade dobitnicima: taj je projekt izazvao veliku pažnju i svakako će se nastaviti.

 

Vienna Shorts je zeleni i fer festival. Što to znači u praksi? Kako se pitanje ekološke krize i budućnosti reflektira u polju organizacije festivala?

Da, to je također bio projekt kojem smo se konačno mogli detaljnije posvetiti tijekom pandemije. Koristeći Katalog zelenih događanja Ministarstva okoliša, radili smo na procjeni svakog odjela festivala u pogledu njihove ekološke prihvatljivosti i pokretanju odgovarajućih akcija ako naše aktivnosti nisu zadovoljavale smjernice. Ovaj katalog je vrlo opsežan i pokriva svakakva područja: u produkciji je to više od smanjenja otpada i zelenog prijevoza, u uslugama za goste najekološkiji dolazak i odlazak gostiju (uključujući poticaje za goste koji dolaze vlakom) kao i ekološki prihvatljivim hotelima, u marketingu se radi između ostalog o smanjenju suvišnih tiskanih materijala i tiskanja na ekološkom papiru, i tako dalje. Prebacivanje je oduzelo poprilično vremena i novca i ne bi uspjelo da cijeli tim nije radio zajedno – to je tim više razlog da budemo sretni što sada ponosno možemo nositi austrijski ekološki znak. I iskreno, zar se ne bismo svi trebali potruditi da naši festivali budu održivi, jer tko bi, ako ne javno financirane institucije, trebao ovdje postaviti primjer?

 

fotografija lijevo: Hanna Pribitzer ⎢ fotografija desno: Peter Griesser

 

Vienna Shorts dio je projekta This is Short, online platforme za streamanje kratkih filmova i dosad su održava već dva izdanja. Kakve su bile povratne informacije i ima li plana za nova izdanja i programe?

Vaše pitanje dolazi u pravom trenutku. Nakon uspješnih izdanja 2021. i 2022. godine, Europska mreža kratkih filmova odlučila je učiniti našu platformu dostupnom ne samo tijekom tri mjeseca u proljeće, već tijekom cijele godine. Skoro godinu dana marljivo radimo na obnovi i prilagodbi platforme kako bismo ostvarili ovu viziju. Prođe li sve prema planu, cilj nam je objaviti naše ponovno pokretanje sredinom studenog. Trenutno je uključeno šest festivala koji će nuditi online program tijekom svojih razdoblja festivala. Osim toga, novi sadržaj kratkih filmova kontinuirano će se predstavljati na glavnoj stranici tijekom cijele godine. Uzbuđeni smo zbog ovog napretka jer smo u prve dvije godine privukli posjetitelje iz više od 50 zemalja i primijetili koliko učinkovita može biti dobro kurirana festivalska platforma za kratke filmove. Naravno, nadamo se održavanju ove visoke kvalitete, unatoč tome što se sve više globalno primjećuje zamor od streaminga. Optimistični smo i nadamo se da će festivalska publika iz Hrvatske i šire uskoro moći pratiti This Is Short.